Явище плагіату в історії людства аж ніяк не нове, воно має багатовікову історію. Крадіжки літературних творів засуджували ще такі мислителі давнини, як Ювенал, Горацій, Вергілій та інші. Сьогодні ж, в епоху нових технологій, які значно полегшують копіювання чужих робіт, проблема привласнення авторства суттєво загострилася. Порушення правил академічної доброчесності засуджується і тягне за собою серйозні наслідки для авторів, проте багато хто досі грішить плагіатом у своїх роботах. Щоправда, тут є нюанси – далеко не завжди плагіат є навмисним, і часом його виявлення в роботах свідчить лише про те, що автор був неуважний під час написання та недостатньо глибоко вивчив обрану тему.
Існує багато різних визначень академічного плагіату, зумовлених цілями регулювання та традиціями, які існують у різних галузях знань, сферах професійної діяльності та країнах. Зокрема, дещо різними можуть бути визначення в регулюваннях для студентських та наукових робіт, журналістики та математики, британських та німецьких університетів тощо. Але спільним для всіх визначень є приписування собі результатів, отриманих іншими особами (використання цитат, ідей та думок без посилання на першоджерело).
Тут, щоправда, варто зазначити, що коли йдеться про академічний плагіат, то це здебільшого вимога, якої треба дотримуватися, щоб роботу допустили до захисту і у викладача в майбутньому не було проблем у разі перевірки. Коли ж ідеться про плагіат у роботах науковців, то це серйозніше. Адже по суті, він гальмує розвиток науки і в майбутньому може стати причиною, через яку не та людина виграє грант, поїде на стажування, отримає бажану посаду тощо. У цій статті розглянемо види, причини, наслідки та способи запобігання академічному плагіату.
Види академічного плагіату
Академічний плагіат може стосуватися всіх типів джерел, включно з текстами, малюнками, фрагментами музичних творів, математичними виразами тощо. Джерелами академічного плагіату можуть бути опубліковані та неопубліковані підручники, монографії, наукові статті, брошури, різні роздаткові матеріали для студентів, роботи інших студентів.
Виділяють такі основні різновиди академічного плагіату:
- дослівне запозичення текстових фрагментів без оформлення їх як цитати з посиланням на джерело; в окремих випадках некоректним вважають навіть використання одного слова без посилання на джерело, якщо це слово використовується в унікальному значенні, наданому цим джерелом;
- використання фактів, ідей, формул числових значень тощо з певного джерела без посилання на нього;
- перефразування тексту джерела у формі, близькій до оригінального тексту, або наведення узагальнення ідей, інтерпретацій чи висновків з певного джерела без посилання на це джерело;
- випадковий плагіат, який передбачає “винахід велосипеда” через недостатньо глибоке вивчення обраної теми дослідження або ж пропуск посилання на джерело помилково;
- самоплагіат – використання в роботі думок, ідей, цитат зі своїх робіт, які були раніше опубліковані.
Академічний плагіат слід відрізняти від помилок цитування.
Причини академічного плагіату
Що стосується причин академічного плагіату, то серед них можна виділити:
- відсутність бажання або навичок підготовки авторського дослідження та контенту. Копіювання чужого тексту для надання об’єму роботі, надання авторитетності або ж просто копіювання тексту для того, щоб він був, є порушенням академічної доброчесності та суперечить принципам наукової діяльності;
- невміння працювати з інформацією та опрацьовувати велику кількість матеріалу. Щоб підготувати якісну курсову роботу, диплом або ж наукову статтю для публікації в журналі категорії “Б” треба витратити багато часу та опрацювати величезний пласт джерел. Якщо шукати інформацію, аналізувати її не виходить з якихось причин, то прямого запозичення уникнути не вийде;
- заангажованість погляду на проблему, відсутність уміння висловлювати власну позицію на тлі завчених, запам’ятованих фраз і тез, що позиціонуються як власні думки.
Наслідки академічного плагіату
Людина, яка “йде на плагіат”, зазвичай керується тільки тими “плюшками”, які вона може отримати в результаті таких дій (економія часу, отримання хорошої роботи – адже хтось із нею домігся публікації в журналі, захистив магістерську і т.д.). Але, не можна забувати, що плагіат може також зіграти і злий жарт зі своїм власником. Наслідки виявлення плагіату в роботі студента або вченого такі:
- звинувачення в порушенні академічної доброчесності та повернення роботи на доопрацювання (коли йдеться про курсові та інші види студентських робіт);
- звинувачення в плагіаті та ініціювання питання про позбавлення наукового ступеня вченого;
- репутаційна шкода. Ті автори, яких було викрито на плагіаті, стають непривабливими для колег у плані цитування (індекс цитованості падатиме) і співпраці (співавторство в наукових роботах, проведення спільних досліджень, робота над грантовим проєктом);
- штрафні санкції в разі якщо автор, якому належить стаття або тези (автор першоджерела) вирішить звернутися до суду за захистом своїх авторських прав.
Способи запобігання академічному плагіату
Запобігання плагіату має відбуватися комплексно. Воно передбачає:
- Чітке визначення ролі освіти та усвідомлення етичних норм у науковому середовищі. Це може відбуватися на різних конференціях, симпозіумах тощо.
- Використання інструментів і програмного забезпечення для виявлення плагіату – є онлайн-ресурси, а також програми, які встановлюються на комп’ютери. Варіантів існує безліч і скрізь використовуються різні алгоритми для перевірки.
- Ознайомлення з рекомендаціями щодо правильного цитування та оформлення посилань на джерела. Для багатьох людей не так складна сама наукова праця в плані підготовки, скільки складно оформити джерела згідно з ДСТУ.
Оригінальність, унікальність, актуальність – те, без чого не обходиться жодна робота, чи то курсова, магістерська, чи то тези на конференцію. Підготувати якісний текст, до якого не буде ні в кого претензій, досить складно. На це знадобиться дуже багато часу і сил. Особливо це стосується ситуацій, коли підготувати потрібно матеріал для його подальшого розміщення в журналах, що індексуються міжнародними наукометричними базами Скопус і Web Of Science. Адже тут унікальність має бути на рівні 90-95%. Якщо часу на підготовку роботи немає або ж просто з написанням не складається з якихось причин, гарною ідеєю буде звернутися в компанію “SOER Publishing”. У ній можна замовити публікацію Scopus на найкращих умовах. Серед переваг оформлення замовлення на таку послугу саме в ній можна відзначити:
- широкий діапазон спеціальностей, за якими можна замовити роботу в компанії. “SOER Publishing” співпрацює з багатьма авторами і тому може допомогти реалізувати проєкти з педагогіки, психології, філософії, юриспруденції, літератури, менеджменту, економіки тощо;
- доступні ціни на послугу. Публікація коштує орієнтовно 900 доларів;
- висока якість підготовки робіт будь-якої складності;
- пунктуальність авторів;
- європейський рівень сервісу і не тільки.
- Чи є перефразування плагіатом?
Так, плагіат – це не тільки запозичення чужого тексту і його копіювання у свою роботу, а й запозичення чужих ідей і думок.
- Скільки часу займає публікація в журналі Скопус у разі звернення до “SOER Publishing”?
У кожному випадку терміни узгоджуються індивідуально. Усе залежить від безлічі чинників, серед яких: спеціальність, тема дослідження, журнал, який є кращим для автора тощо. У середньому на публікацію потрібно близько місяця.