Як не стати жертвою «хижацького» журналу?

Closeup photo of person giving envelope with money to bribed politician
Зміст

Виклик науковому товариству і бич сучасності – так звані журнали-хижаки. Авторитетні рецензовані журнали БД WoS і Scopus користуються популярністю не тільки серед сумлінних користувачів. Їх аналоги, копії, фейкові версії знайшли широке поширення і мають назву Predatory journals.

 

Основний мотив зрозумілий – комерційна складова. Публікації наукових статей коштують певних грошей. Якщо мова йде про справжні майданчики, засоби і витрати повністю виправдовуються результатом. У чому загроза альтернатив у вигляді «хижаків» і чому від шахраїв страждає так багато людей? Поговоримо в цій статті.

 

Потенційно хижацький журнал: відмінні риси

 

Перше і головне правило звучить дуже банально, але саме його часто забувають. Не можна опублікувати статтю в авторитетному журналі дуже дешево і дуже швидко. Будьте реалістами і задумайтеся, чому умови настільки привабливі, що суперечать здоровому глузду? Пам’ятайте про горезвісний безкоштовний сир і не попадіться в мишоловку.

 

Журнали-оригінали від фейкових копій можна відрізнити за рядом ознак:

 

  1. Журнали нерозбірливі у виборі матеріалу і готові опублікувати буквально «все про все». Якщо немає чіткого зв’язку між заявленою проблематикою і охопленням матеріалу, тобто профіль не відповідає цілям і задачам статей – значить, як мінімум ніхто не турбується про репутацію і не планує довго існувати.

 

  1. На сайті розміщені неякісні ілюстрації і картинки, які навіть непрофесіоналам кидаються в очі. Підроблені банери, графічні елементи і картинки особливо чітко видно в інтернеті.

 

  1. Мова сайту настільки «підлаштована» під специфіку регіону, що навіть викликає розчулення. А тепер подумайте, чи може дійсно авторитетне видання зі світовим ім’ям враховувати специфіку суржику в обласному центрі країни, що розвивається? Звичайно ж ні. Нас багато, журнал один. І міжнародна загальноприйнята мова, як правило, англійська.

 

  1. Цифрові показники сайту ненадійні та фейкові. Йдеться про псевдо індекси, фейкові бази і метрики, на основі яких розраховуються імпакт-фактори. Новачкам такий критерій може не відразу кинутися в очі, але більш досвідчені фахівці легко розпізнають невідповідності.

 

  1. На сайті немає опису, яким чином обробляються рукописи, або це опис дуже узагальнений і лаконічний. Редакція ініціює відправку рукопису не за допомогою зворотної форми на сайті, а на електронну пошту. Цей метод не можна вважати надійним.

 

  1. Журнал гарантує, що публікація пройде «без сучка, без задирки» незважаючи ні на що. Такий безумовний оптимізм без оцінки якості матеріалу повинен відлякувати.

 

  1. На ресурсі немає можливості залишити відгук на статтю. Ні позитивний, ні негативний. Така опція просто відсутня.

 

  1. У видавництві і на сайті можна отримати інформацію, як, де і яким способом зберігаються електронні версії статей. Якщо немає цифрових архівів і відомостей, не практикується паралельне архівування – пропозиція більш ніж сумнівна.

 

  1. Вартість на послугу публікації значно нижчі за середньоринкові показники. Тобто якщо в журналах цієї категорії цінник коштує 400-500 умовних одиниць, а вам пропонують альтернативу за 20 доларів, не варто проявляти наївність і вірити в чудеса.

 

  1. На сайтах журналів з відкритим доступом немає згадки про авторів, ліцензійні умови поширення та інші атрибути забезпечення авторського права.

 

  1. Розміщені на сайті ідентифікаційні дані компанії, редакції, контактні засоби зв’язку неточні, некоректні або не існують в реальності. Наприклад, якщо вказані телефонні номери, за ним потрібно додзвонитися. Жоден з них не доступний? Перевірити адресу тощо.

 

  1. Інтерфейс сайту і сторінки журналу викликають негативні емоції і виглядають непрофесійно, по аматорськи, занадто дешево. Простежується робота на швидку руку, помилки граматики, орфографії, стилістики, неакуратність оформлення.

 

Цікаво! Головні борці з журналами-хижаками – антагоністи. Рух знайшов широке поширення в усьому світі. Головний борець – Дж. Білл. Він не побоявся скласти перелік таких видань і отримав визнання.

 

Що потрібно знати про хижацькі індекси, метрики і бази?

 

Загальні характеристики розпізнавання не єдині. Щоб не стати жертвою хижацького журналу, важливо використовувати інструменти розпізнавання фейкових баз з аналогічними імпакт-факторами. Орієнтиром перевірки стануть такі параметри:

 

  • Компанія на своєму веб-сайті розміщує мало інформації про себе, історію створення, територіальне розміщення, контактні дані, структуру, склад фахівців і управлінський штат.

 

  • Показники якості роботи оцінюються за дуже низькими і «невибагливими» критеріям. Швидше оцінка носить формальний характер, а така практика, як виключення журналу з бази в зв’язку з невідповідністю, взагалі не спостерігається.

 

  • Журнал включається в перелік рецензованих видань, якщо оплата перераховується на користь самої компанії.

 

  • Щорічно простежуються збільшення цифрових показників журналу і при цьому вони ніколи не знижуються. Виключно позитивна і стабільно висока динаміка повинна насторожити.

 

  • Компанія існує виключно з метою отримання комерційної вигоди, тобто грошей. Такі параметри, як професійне зростання, авторитетність, вага в науковому світі, академічна добропорядність взагалі не ставляться в пріоритет. Нажива забезпечується за рахунок публікації в журналах з відкритим доступом, які відрізняються, м’яко кажучи, сумнівним походженням.

 

  • Метрика веб-сайту непрозора. Цей критерій заслуговує на особливу увагу.

 

  • Для розрахунку показників застосовується сумнівна, ненаукова, неоригінальна, поверхнева методика.

 

  • В якості основи розрахунку показників компанія використовує дані Google Scholar. Це повинно насторожити, оскільки саме цей інструмент не передбачає участь експертів для оцінки якісних показників.

 

  • Метрика або сама база даних має назву, в якому присутня фраза «impact factor».

 

Цікаво! Не всі журнали-хижаки є фейком. Деякі з них раніше рецензувалися. Можливо, на момент вибору журналу він був гідною кандидатурою, але актуальні дані потрібно перевіряти також безпосередньо перед публікацією.

 

До яких хитрощів вдаються журнали-хижаки?

 

Авторитетні видання дбають про власну репутацію і працюють над іміджем. Це проявляється в якості опублікованого контенту, оформленні сайту, зручності інтерфейсу, доступності засобів зв’язку. З редакціями таких журналів можна вести професійний діалог, вони аргументують кожен аспект.

 

Журнали-хижаки не націлені на довгострокове співробітництво. Сьогодні вони є, а завтра немає. Тому їх політика покликана негайно отримає гроші. Звідси і обіцянки «золотих гір», «негайної публікації всього і про все» тощо.

 

Хижацькі журнали прагнуть всіляко позиціонувати себе як щось краще. Вони роблять акцент на статусі, солідності редакції, безлічі імпакт-факторів. Іншими словами, всіляко хваляться і надають собі значимість.

 

Звичайно, кожен має право на помилку. Але важко уявити, що журнал Скопус може допустити граматичні або фактичні помилки на головній сторінці, або поставить розмите другосортне зображення. Це сигнал про халатність або поверховість підходу.

 

Журнали-хижаки занадто нав’язливі і агресивно ведуть «загарбницьку» політику. Активно поширений спам і нав’язлива реклама. Їх пропозиції часто виглядають як нав’язування товару в посередніх магазинах. У професійних колах так не прийнято. Можете собі уявити, що журнал Nature буде стелитися перед кожним незнайомим автором і просити про публікації?

 

Пам’ятайте, якість не може коштувати копійки. Це універсальне правило для будь-якого сегменту. Для того щоб захистити себе від помилок і мінімізувати ризики, потрібен досвід і розуміння системи. А ще – елементарна уважність. Як то кажуть, довіряй, але перевіряй.

 

Компанія «SOER publishing» (СОЕР паблішинг) пропонує послуги з написання наукових статей Skopus будь-якої складності, їх публікації, вибору та перевірки журналу. Ми надаємо повний супровід і гарантуємо якість.

Замовте публікацію наукової статті прямо зараз

Залиште відгук

Ваш e-mail не буде опублікований